australien

food

Publicerad 2014-02-14 00:57:00 i Allmänt

Då så mina kära läsare ska jag försöka mig på en sammanfattning av min och Annelies sista semestervecka tillsammans. En vecka som innehöll mycket sol, alkohol, nya bekantskaper och framförallt god mat.

Del.1.

I lördags (var längesen jag uppdaterade känner jag nu!) åkte vi som sagt till ölbryggeriet Little Creatures i Fremantle där vi åt och drack gött. Annelie var helt salig över den goda ölen och vi gillade hela konceptet starkt. Högt till tak, stora tunnor innehållande öl och öppet kök samt bar gav tillsammans en riktigt bra stämning. Hit återkommer vi gärna.

Efter bryggeriet drog vi oss in mot Fremantle centrum och hamnade på ytterligare en bar. Där träffade vi vår nyfunne vän Simen Thorsdal. Den 25-åriga norska bonnpöjken som för tillfället arbetar som servicetekniker på en båt utanför Australiens kust. Han, liksom vi, valde att spendera en semestervecka i Perth innan han drog ut på sjön igen.

Söndagen blev lugn tror jag, vi sov nog mest på dagen och pratade ikapp på Skype. På kvällen hade Anna och Francis samt Francis son Cameron svängt ihop en BBQ som vi var välkomna till. Många goda rätter (detta är mer en matblogg än reseblogg jag vet) och många timmars småprat om hur världen ser ut idag gjorde söndagskvällen till ett fint minne. Lite vin blev det och ja.

Vi har haft tur att hamna där vi bor nu och värdparet som hyr ut våra rum är mer som vänner eller familjemedlemmar. Hjälpsamma, glada och får oss att känna oss hemma. Deras mottagande har gjort vår tid i Carine till ett rent nöje och det är vi väldigt tacksamma för.

Måndagen då – startade med goaste promenaden ner till havet. Cirka 3 km enkel väg från vårt hus.

Låter bilderna tala för denna upplevelse:

Resten av dagen innebar en tripp in till Perth City där vi blivit rekommenderade av Cameron att besöka den japanska restaurangen Taka. Sagt och gjort, efter lite strögandes på gatorna hittade vi tillslut fram till denna plats med gudomlig mat. Tur att man tog promenaden på morgonen…

Vi var rätt sega denna dag och tog därför tunnelbanan hem mitt i rusningstrafiken. I stående position i en knökafull vagn fick vi en känsla av storstadslivet. Hem kom vi. Eller nästan i alla fall. Gjorde ett stop på baren Breakwater nere i hamnen. Denna finns bilder på i tidigare blogginlägg.

Och vad gjorde vi där då? JO – vi drack och åt. På en måndag, bara sådär. Simen tog en taxi för att hälsa på och delade också en öl med oss. Med en bartender från Helsingborg och en servitris från Skövde (givetvis), kändes kvällen en aning skandinavisk. Inte oss emot. Det blev mycket prat om språkskillnader och jakt. Inte så svårt att lista ut vem som pratade om jakt där personens i frågan far tillbringat ett par vändor i Norgelandet för att jaga. Tiden gick fort och måndagen tog slut.

Del 2 kommer inom det närmaste.